Klaar voor de start… af!

Aankomend weekend is het zover de Runner’s World Zandvoort Circuit Run. Of je veel of weinig heb getraind en of je voor de 10e of de eerste keer mee loopt: we geven je graag een paar tips voor zowel de 5 km, 12 km als de halve marathon.

 Circuit

  • Loop niet de hard van stapel. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen en horen. De verleiding om uit de startblokken te schieten wanneer het startsein klinkt is groot, maar probeer je in te houden. Je moet nog een heel eind! Dus let in het begin goed op je tempo of haak bij iemand aan die rustiger loopt.
  • Vergis je niet. Het nieuw geasfalteerde circuit ligt er super bij, maar het vals plat is erg verraderlijk.

Na het rondje op het circuit gaan de 12 en halve marathon renners verder via de boulevard het strand op. Neem iets gas terug bij de strandafgang om te voorkomen dat je als een bowlingbal naar beneden rolt of door je enkel gaat.

 Strand

  • Neem kleine pasjes. Het eerste stuk strand is mul en dus (erg) zwaar. Neem daarom kleine pasjes. Dit kost je minder kracht en zo spaar je je benen nog voor de rest van de loop.
  • Ga niet pootje baden. Zodra je rondom de vloedlijn loopt zul je merken dat het strand een stuk harder is en je hier gemakkelijker loopt. Probeer alleen niet door het water te lopen want zand en water maken je schoenen er niet lichter op.
  • Onderschat de Zandvoortse bergen niet. De strandopgangen lijken wel bergen als je deze na km 7 of 12 moet trotseren. Doe zeker hier rustig aan want boven staat anders de man met de hamer op je te wachten en je moet nog wel een stukje. Maar je bent dan wel al over de helft dus een klein vreugdedansje mag best!

Bij de Reddingsbrigadepost gaan de 12 km-lopers de boulevard op en moeten de halve marathon renners nog een stukje door over het strand. Op de Brederodestraat komen beide groepen weer samen. Maar voor de halve marathon moet eerst nog een stukje duinen overbrugt worden. En wat voor een stukje! Met aan de rechterkant de Amsterdamse Waterleidingduinen wordt het ronduit genieten.

Duinen

  • Zijn we er al? Het fietspad door de duinen is ruim 4,5km lang, maar lijkt optisch veel korter. Je ziet Zandvoort al snel liggen, maar de weg er heen heeft veel bochten én vals plat. Verslik je dus niet in de afstand.
  • Pas op voor overstekend wild. Aan het einde van het fietspad ligt een wildrooster, kijk daar goed uit waar je je voeten neerzet om zo blessures te voorkomen, zeker nu je de finish al bijna kan ruiken. Onder de horizontale metalen balken zijn liggers ter ondersteuning gemonteerd. Probeer je voeten op één van deze liggers te zetten zodat je tenen niet blijven haken.

Het fietspad komt uit op de Brederodestraat waar het parcours van de halve marathon weer samen komt met de 12 km. Hier staat ook een post met zowel water als Isostar.

Centrum

  • Suck it up! Zodra je terugloopt richting het centrum zul je merken dat er steeds meer toeschouwers langs de kant staan om jou aan te moedigen. Eenmaal in het centrum kun je er niet meer omheen en lijkt het wel alsof je gedragen wordt. Gebruik deze energie dan ook voor het laatste stukje. Want de laatste loodjes wegen het zwaarst en ondanks dat je het circuit kan zien ben je er nog niet helemaal.
  • Pas op voor de Zeestraat. Het eerste obstakel op de weg van het centrum naar het circuit is de Zeestraat. Nog gedragen door de support van de toeschouwers in de Haltestraat, kun je je lelijk vergissen in de redelijk steile Zeestraat. Probeer jouw snelheid daarom iets te temperen, zodat je nog energie genoeg hebt voor de laatste 1,5 km.

Circuit

  • Zodra je het tunneltje door bent is het nog 400 meter tot de finish. Zet je eindsprint niet te vroeg in als je nog energie over hebt en gebruik deze anders om met je allergrootste smile te finishen. Dan heb je minimaal 1 leuke foto om op terug te kijken van je sportieve prestatie.

Maak gebruik van de posten om wat te drinken en af te koelen, want zoals het er nu naar uit ziet wordt het een zonnige dag wat fijn is voor de toeschouwers en alle supporters. Hardlopen en drinken is niet echt de beste combinatie. Hoewel je graag snel verder wilt, is het verstandig toch de tijd te nemen voor dat slokje water of Isostar. Wat ook wil helpen is het bekertje wat indeuken waardoor een tuutje ontstaat. Gezien de temperatuur is het ook fijn om tijdens deze posten wat af te koelen, let wel dat je dit met water doet en niet met Isostar. Dat gaat zo plakken.

Er is windkracht 3 voorspeld, oostenwind. Dat betekent dat er op het circuit vanuit alle hoeken wind kan komen, op het strand je de wind in je zij hebt en vanaf het keerpunt voor zowel de 12 als de 21,1 km de wind van voren kan komen. Vooral tegenwind zorgt er voor dat je benen het zwaar te voortduren krijgen. Neem wat gas terug zodra je merkt dat het moeizamer gaat, zodat je op een rustiger tempo uiteindelijk de finish haalt.

Loop vooral je eigen wedstrijd dus luister goed naar je lichaam en loop in een tempo wat prettig voelt. Ga niet sneller omdat je maatje harder loopt of omdat je in wordt gehaald, want ook hier geldt de Olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen.

Laatste tip: Geniet van deze unieke en fantastische hardloopwedstrijd!


Gerelateerde berichten


Meer dan de helft van de halve


Lees Meer..

Ruisende zee en ronkende motoren


Lees Meer..

Een rondje door de achtertuin


Lees Meer..